W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

O firmie

jesteśmy
firmą z
tradycjami

Okres przedwojenny – RUCH państwowy

17 grudnia 1918 r. Jan Gebethner i Jakub Mortkowicz, znani księgarze, powołali Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych RUCH. Ich spółka opierała się na nowoczesnym wówczas formacie „trafik” – kiosków dworcowych, oferujących prasę, tytoń i inne drobne artykuły. Towarzystwo stawiało sobie za cel misję rozpowszechniania czytelnictwa w odradzającym się po wojnie społeczeństwie. Na tamte czasy było to nowatorskie i pionierskie przedsięwzięcie, które dało początek jednemu z największych przedsiębiorstw w Polsce. Pierwszy kiosk został otwarty w styczniu 1919 r. na peronie dworca Kolei Wiedeńskiej w Warszawie. W niespełna pół roku funkcjonowało już ponad 60 kiosków i księgarń. RUCH szybko się rozwijał. Przejął konkurencyjną firmę „Czytajcie” i przekształcił się w spółkę akcyjną. W 1935 r. był jedyną ogólnopolską siecią sprzedaży prasy, posiadał 700 punktów sprzedaży: kioski, stoiska oraz sklepy.

PIERWSZY
KIOSK DWORCOWY

RUCH spółdzielnią

W 1969 r. Centralny Zarząd Upowszechniania Prasy i Książki RUCH został przekształcony w Zjednoczenie Upowszechniania Prasy i Książki RUCH. Zjednoczenie obejmowało centralę handlu zagranicznego, przedsiębiorstwa upowszechniania prasy i książki RUCH, specjalistyczne przedsiębiorstwa handlowe, wydawnicze, poligraficzne oraz pięć oddziałów handlowych przy ośrodkach informacji i kultury polskiej za granicą. W 1971 r., w wyniku połączenia RUCHu i Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa”, powstała Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa-Książka-Ruch”.

prasa
książka
RUCH

RUCH spółką skarbu państwa

2 marca 1990 r. Sejm przyjął Ustawę o likwidacji RSW „Prasa-Książka-Ruch”. 29 kwietnia 1991 r. minister przemysłu wydał zarządzenie, na podstawie którego utworzono przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Przedsiębiorstwo Kolportażowo-Handlowe RUCH, które następnie zostało przekształcone w jednoosobową spółkę skarbu państwa pod nazwą RUCH S.A. Nowa spółka przejęła majątek po zlikwidowanej RSW „Prasa-Książka-Ruch”. Stworzono wówczas 26 oddziałów oraz 188 jednostek organizacyjnych niższego szczebla, które dzieliły się na zespoły i delegatury obsługujące sieć hurtową i detaliczną.

powstaje
RUCH S.A.

RUCH na giełdzie

22 grudnia 2006 r. RUCH z dużym sukcesem zadebiutował na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Na otwarciu sesji akcje RUCHu kosztowały 16 proc. powyżej ceny emisyjnej. Wejście na GPW umożliwiło Spółce pozyskanie środków na modernizację i dalszy rozwój własnej sieci detalicznej oraz informatyzację sieci.

W 2010 r. rozpoczął się kolejny etap zmian. Fundusz inwestycyjny Lurena Investments B.V., zarządzany przez amerykańską grupę finansową ETON PARK, odkupił od Skarbu Państwa pakiet kontrolny RUCHu i w 2011 r. wycofał firmę z Giełdy Papierów Wartościowych. Nowy właściciel pojawił się w momencie wielkich zmian na rynku mediów, a co za tym idzie – w obszarze dystrybucji prasy. Obecnie RUCH S.A. jest firmą w 100 proc. prywatną. Po wycofaniu RUCHu z warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych Spółka przeszła jedną z największych restrukturyzacji w historii polskiej gospodarki.

 

RUCH dzisiaj

RUCH S.A. jest jednym z największych dystrybutorów prasy w Polsce. Miesięcznie obsługuje ponad 10 milionów Klientów. Regularnie dostarcza prasę do ponad 20 000 punktów, w ofercie znajduje się ok. 4300 tytułów. Spółka posiada również bardzo atrakcyjną ofertę e-prasy.

RUCH S.A. jest również jednym z głównych graczy w sprzedaży detalicznej w małych formatach, dysponuje siecią 2000 punktów, pokrywającą obszar całego kraju. W ostatnich latach sieć detaliczna przeszła dużą zmianę. Wraz z nowymi bryłami kiosków i nowym logo wprowadzona została nowa jakość obsługi Klienta. Sprzedaż i ekspozycja mają teraz charakter otwarty, częściowo samoobsługowy, a małe okienko zastąpiła duża witryna, która umożliwia lepszy kontakt Klientów ze sprzedawcą. Bogatą ofertę tytułów prasowych oraz produktów pierwszej potrzeby uzupełniają m.in. świeżo parzona kawa z ekspresu oraz marki własne MY WAY i MEIO. Kiosk RUCHu staje się również minicentrum usług. Klienci przy okazji robienia zakupów mogą opłacić domowe rachunki, kupić polisę ubezpieczeniową czy wziąć pożyczkę. Bardzo popularna jest usługa Paczka w RUCHu, dzięki której można w wygodny sposób odbierać zamówione przez Internet zakupy, a także można nadawać paczki.

 

Sprzedaż
internetowa